Kompensation

Japp.. för den hemska maten kom jag på att jag skall göra något jag faktiskt kan... och blir riktigt gott...
BAKA!!

Tisdagar är min och Märtas mysdag då vi alltid brukar fixa till något gottigt till kvällen. Ikväll står jag för baket. Förra veckan gjorde ju martin som sagt morotskaka!!! Men ikväll blir det Petits-Choux!! Gott!!

Petits-choux

Recept:


Ingedienser för 15 stora:
50g margarin
2 dl vatten
2 dl vetemjöl
3 ägg

Fyllning: 2-3 dl vispgrädde, bär sylt

Sätt på ugnen på 200 ' C. Koka upp vatten och fett i en kastrull. Tillsätt mjölet, lite i taget, och rör kraftigt med t ex träsked tills smeten släpper från botten och kanter. Tag kastrullen från värmen och tillsätt äggen, ett i taget, under kraftig omröring.

Lägg eller spritsa ut smeten som runda eller avlånga klickar på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca 25 min. Bakverken är färdiga när dom har fått färg och blivit lätta och höga. Låt dem kallan på galler. Skär eller klipp försiktigt av ett lock och lägg i fyllningen strax före servering.
Fyll med sylt, bär eller Vaniljkräm och vispad grädde.

Bon Apetit

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0